Beoordelingskader
Om de inrichtingsvarianten voor de N69 Zuid te kunnen beoordelen worden de milieueffecten vergeleken met de referentiesituatie. Dit gebeurt aan de hand van een beoordelingskader. In de onderstaande tabel is aangegeven op welke wijze de beoordeling plaatsvindt. Het uitgangspunt van dit beoordelingskader is de visie N69 Zuid: Blik op 2030, welke een aanzet doet van de thema’s die behandeld worden bij de beoordeling van de varianten. Er wordt niet enkel naar het wegtracé gekeken en de zeer nabije omgeving, maar zeker ook naar de effecten op omliggende gebieden, kernen en onderliggend wegennet. Niet enkel de milieueffecten krijgen een plaats in de beoordeling van de varianten, des te meer ook de omgevingseffecten van de ontwikkeling en de kansen om de omgeving zo optimaal mogelijk te ’gebruiken’. De NRD en haar beoordelingskader biedt een meerwaarde om meekoppelkansen binnen de ontwikkeling te benutten en risico’s te duiden. De thema’s die naar voren komen in de visie N69 Zuid: Blik op 2030 zijn:





- Omgeving: hieronder vallen onderwerpen zoals natuur, landbouw, klimaat en recreatie. Om het beoordelingskader te vervolledigen zijn daarnaast aspecten zoals landschap, cultuurhistorie, bodem en water geschaard onder dit thema;
- Economie: onder economie vallen onderwerpen zoals industrie, vestigingsklimaat, woon-werkverkeer en grensoverschrijdende samenwerking;
- De thema’s mobiliteit en infrastructuur uit het visiedocument zijn binnen het beoordelingskader gecombineerd tot één thema. Hieronder vallen onder andere onderwerpen zoals verkeersveiligheid, sluipverkeer, doorstroming, oversteekbaarheid, wegbeeld en barrièrewerking. Daarnaast zijn er op vraag van de ambtenaren en bestuurders onderwerpen zoals ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’ en landbouwverkeer meegenomen;
- Leefbaarheid: dit is het vijfde en laatste thema uit de visie. Hieronder vallen onderwerpen zoals gezondheid, vitaliteit van de kernen en het buitengebied en bereikbaarheid. Aangezien gezondheid een breed onderwerp is worden onder meer externe veiligheid, trillingen, lichthinder, luchtkwaliteit en geluid hieronder geschaard. Ook wordt gekeken naar de meekoppelkansen van nieuwe en lopende initiatieven in de omgeving.

Versterking van recreatieve waarden |
Kwalitatief |
Versterking van recreatieve verbindingen |
Kwalitatief |
Beïnvloeding bijzondere landschappelijke gebieden, structuren en elementen |
Kwalitatief |
Versterking cultuurhistorische gebieden, structuren en elementen |
Kwalitatief |
Versterking oppervlaktewaterstelsel (beken en overige waterlopen) |
Kwalitatief |
Beïnvloeding waterkwaliteit (grondwater en oppervlaktewater) |
Kwalitatief |
BODEM
Beïnvloeding archeologische waarden |
Kwalitatief |
Beïnvloeding bodemkwaliteit |
Kwalitatief |
Beïnvloeding aardkundige waarden |
Kwalitatief |
Beïnvloeding Natura 2000 |
Kwantitatief – ruimtebeslag op habitatrichtlijn en vogelrichtlijngebied (de N69 kruist natura 2000-gebied). Kwalitatieve beoordeling overige relevante effectindicatoren |
Stikstofdepositie |
Kwantitatief – AERIUS-calculatie voor aanleg- en gebruiksfase en interpretatie van deze data |
Beïnvloeding NNN |
Kwantitatief – ruimtebeslag op Natuurnetwerk Brabant (de N69 kruist NNB-gebied). Kwalitatieve beoordeling overige relevante effectindicatoren |
Beïnvloeding (beschermde) soorten flora en fauna |
Kwalitatief – te verwachten:
|
Verlies of aantasting van agrarische gebieden |
Kwantitatief – ruimtebeslag op landbouwgronden (onderscheid tussen veld- en huiskavels). |
Kansen voor klimaatadaptatie |
Kwalitatief
|
Kansen voor opwekking duurzame energie |
Kwalitatief |
Kansen om de energietransitie te combineren met andere ambities in het gebied. |
Kwalitatief |

Versterking vestigingskwaliteit en werkgelegenheid |
Kwalitatief |
Beïnvloeding woon-werkverkeer |
Kwalitatief |
Kansen grensoverschrijdende samenwerking |
Kwalitatief |
Kansen industrie |
Kwalitatief |


Gevolgen voor verkeersintensiteiten, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling N69/N74 en onderliggend wegennet |
Kwantitatief – onderzoek I/C-verhouding |
Gevolgen voor het wegbeeld |
Kwalitatief |
Kansen voor de verkeersleefbaarheid en -veiligheid |
Kwalitatief |
Toepassing principes ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’ |
Kwalitatief |
Gevolgen voor sluipverkeer |
Kwalitatief |
Gevolgen voor fietsverkeer en voetgangers
|
Kwalitatief |
Gevolgen voor openbaar vervoer
|
Kwalitatief |
Gevolgen voor landbouwverkeer
|
Kwalitatief |
Gevolgen voor de doorstroming |
Kwalitatief |

Versterking van de ruimtelijk-visuele kwaliteit en belevingswaarde |
Kwalitatief |
Versterking van de bereikbaarheid en vitaliteit van kernen en buitengebied |
Kwalitatief |
Meekoppelkansen met nieuwe en lopende initiatieven in de omgeving |
Kwalitatief |
GEZONDHEID/LEEFBAARHEID/MILIEU
Beïnvloeding geluid door wegverkeer |
Kwalitatief
|
Beïnvloeding luchtkwaliteit |
Kwalitatief |
Lichthinder |
Kwalitatief |
Trillingen |
Kwalitatief |
Beïnvloeding externe veiligheid |
Kwalitatief
|
Beïnvloeding gezondheid |
Kwalitatief |